مایا سنس

راهکارهای کاربردی رقیق کردن اسنشیال اویلها (اسانس های گیاهی)

برای رقیق کردن اسنشیال اویلها، کافی است یک قاشق غذاخوری از روغن حامل را با یک قطره اسانس مخلوط کنید.

سلام بر دنبال کنندگان مایاسنس😍👋🏻 ، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب در مورد روشهای کاربردی رقیق کردن اسنشیال اویلها. امروزه استفاده از اسانسهای گیاهی در جوامع مختلف به روشهای گوناگون رواج پیدا کرده است، به همین دلیل آگاهی از روشهای استفاده درست از این ترکیبات بسیار حائز اهمیت است.

برای استفاده ایمن از روغن‌های ضروری یا اسنشیال اویل ها، فرآیند رقیق کردن آنها بسیار مهم است. این فرآیند میتواند به جلوگیری از تحریکات و التهابات پوستی کمک کند و در عین حال باعث انتشار موثر اسانسهای گیاهی در محیط گردد.

اما چگونه میتوان این ترکیبات طبیعی را با رعایت نکات لازم به درستی رقیق کرد؟؟

بهترین راهکار برای رقیق کردن اسانسها بسته به اینکه قصد دارید از آنها به چه منظور استفاده کنید متفاوت است، اما ما اینجا هستیم تا شما را قدم به قدم راهنمایی کنیم تا از رسیدن شما به بهترین نتایج اطمینان حاصل کنیم. حالا چند راهکار کاربردی برای رقیق کردن اسنشیال اویل ها را در مایاسنس به شما معرفی خواهیم کرد.

 

چرا رقیق کردن اسنشیال اویلها مهم است؟

همانطور که میدانید اسنشیال اویلها ترکیبات غلیظی هستند که از گیاهان دارویی معطر استخراج میشوند و به دلیل غلظت و ترکیبات قوی، با استشمام آنها رایحه ی بسیار زیادی را حس میکنیم.

هنگامیکه اسانس های گیاهی به صورت مداوم بدون رقیق شدن استفاده شوند، به دلیل قدرت طبیعی بالایی که دارند، میتوانند باعث تحریک، آلرژی و سایر واکنش‌های نامطلوب شوند. ممکن است پوست شما در اثر تحریک پروتئینهای پوستی یک واکنش فوری با علائم قرمزی و خارش نشان دهد یا در بعضی از افراد به صورت واکنش های آلرژیک بروز پیدا کند که بسیار آزار دهنده و خطرناک خواهد بود.

رقیق کردن اسنشیال اویل ها علاوه بر اینکه باعث جلوگیری از تحریکات و واکنشهای آلرژیک پوستی میشود فواید دیگری هم دارد. با استفاده از روغن های حامل، سرعت جذب در پوست افزایش می یابد، به این معنی که پوست شما به طور واضحی صاف‌تر و نرم‌تر میشود همچنین باعث میشود تا شما از اسنشیال اویل به میزان کمتری استفاده کنید و در نتیجه سرعت تبخیر اسانس ها کاهش می‌یابد و تعداد دفعاتی که از یک بطری اسانس استفاده میکنید افزایش می‌یابد.

علاوه بر این، استفاده از روغن حامل همراه با اسانس، باعث پخش شدن آنها به صورت یکسان در ناحیه ی مورد نظر میشود. به طور مثال به دلیل قدرت فوق العاده اسنشیال اویل ها، تنها یک قطره از آنها میتواند برای تسکین کمر درد کافی باشد، اما زمانیکه اسانس ها را بدون رقیق کردن بر روی کمر استفاده کنید علاوه بر اینکه باعث تحریک پوست میشود، پخش کردن یکنواخت آنها بر روی کمر بسیار دشوار است اما با رقیق کردن آنها متوجه میشوید که میتوانید به راحتی مخلوط را در تمام بدن پخش کنید و از اثرات تسکین‌دهنده همان یک قطره اسانس گیاهی لذت ببرید.😍

 

محبوب ترین روش برای رقیق کردن اسنشیال اویل ها، ترکیب آنها با روغنهای حامل است.

 

درصد رقیق سازی مناسب چقدر هست؟

میزان رقیق کردن اسنشیال اویلها به نحوه استفاده از آنها و اثراتی که از آنها انتظار دارید متفاوت است.

اگر پوست حساس دارد و یا قصد استفاده از اسانس های طبیعی را در نواحی حساس مانند صورت دارید، میزان 1 درصد رقیق سازی را برای به حداقل رساندن احتمال واکنش یا تحریک توصیه میکنیم. البته ما همچنان توصیه می‌کنیم قبل از استفاده از اسنشیال اویل های گیاهی بر روی پوست، تست پچ را انجام دهید تا مطمئن شوید که پوست شما به آن اسانس واکنش نشان نمیدهد.

در نظر داشته باشید که اگر پوست شما حساس نیست، میتوانید این نسبت را به 2 تا 3 درصد برای ماساژ آروماتراپی یا حتی تا 10 درصد افزایش دهید.

هنگامیکه اسنشیال اویل ها برای افراد مبتلا به بیماری، افراد مسن یا کودکان مورد استفاده قرار میگیرد، استفاده از غلظت پایین بسیار مهم است. در حالیکه استفاده از روغن‌های ضروری یا اسانس های گیاهی برای کودکان، زنان باردار و افراد مسن فواید زیادی دارد، اما بهتر است نسبت 1درصد رقیق کردن را رعایت کنید تا احتمال عوارض جانبی یا تحریکات پوستی کاهش پیدا کند. در ادامه به درصدهای مناسب رقیق کردن اسنشیال اویل ها برای کودکان اشاره خواهیم کرد.

 

نحوه رقیق کردن اسنشیال اویلها

با توضیحاتی که در بالا دادیم متوجه شدیم که باید اسنشیال اویلهای گیاهی رقیق شوند تا بتوانند به صورت ایمن اثرگذاری مناسبی داشته باشند. نه تنها رقیق کردن اسانسهای طبیعی به جلوگیری از آسیبهای پوستی کمک میکند، بلکه میتواند باعث افزایش ماندگاری و اثرگذاری بیشتر آنها گردد.  در اینجا، 5 روش مختلف برای رقیق کردن اسنشیال اویل های گیاهی به منظور افزایش اثرگذاری آنها اشاره خواهیم کرد:

 

روش اول: روغن حامل

قطعا محبوب ترین روش برای رقیق کردن اسنشیال اویل ها، ترکیب آنها با روغنهای حامل است. روغن‌های حامل موجود در بازار بسیار متنوع هستند، اما محبوب‌ترین آنها در بین مردم روغن جوجوبا، روغن نارگیل و روغن بادام شیرین است که به دلیل مزایا و سهولت در دسترسی آنها قابل استفاده است.

روغن جوجوبا بوی مطبوعی دارد و به دلیل خاصیت ضد التهابی اغلب در ماساژ استفاده میشود. روغن جوجوبا میتواند به تسکین التهابات پوست و رفع آکنه کمک کند. این روغن به راحتی جذب پوست میشود و پوست شما را نرم و لطیف میکند. روغن جوجوبا برای افرادی که پوستهای چرب دارند ایده آل است.

روغن نارگیل قرن هاست که به عنوان روغن حامل استفاده میشود و به دلیل محتوای بالای اسید لوریک که دارای خواص ضد باکتریایی است، برای کمک به پاکسازی بدن بسیار مناسب است. از این روغن میتوان  به عنوان روغن حامل روی پوست، لب و مو استفاده کرد. این عامل باعث میشود روغن نارگیل برای ترکیب با طیف وسیعی از اسنشیال اویل ها با کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

روغن بادام شیرین یک روغن حامل سبک با رایحه ای قوی است. این روغن به راحتی توسط پوست جذب میشود و برای استفاده در پوستهای خشک بسیار مناسب است. بسیاری از مردم به دلیل خاصیت بازسازی و ترمیم پوست از روغن بادام شیرین برای کاهش حلقه های تیره زیر چشم، التیام جای جوش و ترکهای پوستی استفاده میکنند.

برای رقیق کردن اسنشیال اویل ها با استفاده از روغن حامل، کافی است یک قاشق غذاخوری از روغن را با یک قطره اسشنیال اویل مخلوط کنید. میتوانید مقدار روغن حامل یا اسانس را کم یا زیاد کنید تا به سطح غلظت مورد نیاز برسید.

 

روش دوم: سرکه

یکی از روشهای دیگر برای رقیق کردن اسنشیال اویلها استفاده از سرکه است. اگر به دنبال متعادل کردن PH و پاکسازی پوست هستید، یا اگر میخواهید از اسنشیال اویل ها برای تمیز کردن وسایل خانه استفاده کنید، رقیق کردن اسنشیال اویلها با سرکه گزینه ی مناسبی خواهد بود.

سرکه سیب محبوبترین ماده برای استفاده بر روی پوست است زیرا حاوی مواد معدنی بیشتر، بوی ملایم تر نسبت به سرکه سفید است و به راحتی با روغنهای ضروری ترکیب میشود همچنین باعث ایجاد نرمی و لطافت پوست شما میشود.

از طرف دیگر، سرکه سفید یک ابزار تمیزکننده با توانایی فوق العاده است! یک ترکیب ارزان و غیر سمی است و میتوان از آن در ماشین لباسشویی، تمیز کردن سطوح و پنجره ها، روی فرش و تقریباً هر کار دیگری که فکرش را بکنید استفاده شود.

شما میتوانید 50 درصد سرکه سفید را با 50 درصد آب مخلوط کنید و چند قطره از اسنشیال مورد علاقه خود را به آن اضافه کنید تا رایحه ی جذابی به آن ببخشید، در نهایت یک پاک کننده چند منظوره بدست می آید.

 

استفاده از سرکه یکی از روشهای مناسب برای رقیق کردن اسنشیال اویلهای گیاهی هست که باعث متعادل سازی PH و پاکسازی پوست میشود.

 

روش سوم: الکل

اگرچه مزایای الکل برای سلامتی شما اندک هست اما برای پوست عالی است و به خوبی با اسنشیال اویل ها ترکیب میشوند. این را بدانید که الکل بسیار بهتر از آب با اسانس ها ترکیب میشود.

در رایحه درمانی یا آروماتراپی، ودکا اغلب الکل انتخابی است، زیرا فاقد مواد افزودنی است، ودکا الکل غلات خالص است و در مقایسه با الکل موضعی هیچگونه بویی ندارد. ودکا همچنین یک ضد عفونی کننده شناخته شده برای پاکسازی پوست است و به جلوگیری از آکنه در پوست های چرب کمک میکند.

به طور مثال شما میتوانید اسنشیال اویل اسطوخودوس را با الکل ترکیب کنید تا به شما کمک کند تا چهره ای زیبا و درخشان داشته باشید. همچنین اگر به دنبال مراقبت از موهایتان هستید گزینه ی مناسب برای شما اسنشیال اویل رزماری است. شما میتوانید بعد از شامپو و نرم کننده، قبل از خروج از حمام از این ترکیب گیاهی استفاده کنید تا موهای شما براق و زیبا به نظر برسد.

 

روش چهارم: لوسیون بر پایه روغن

شما میتوانید برای رقیق کردن اسنشیال اویلها از لوسیون های بدن استفاده کنید. در این روش بهترین روش این است که یک کرم را با پایه روغنی انتخاب کنید که غلیظ و بدون رایحه باشد تا بهترین نتیجه را بدست آورید. لوسیون ها به راحتی با اسانسها ترکیب میشوند و به شما اجازه میدهد تا مرطوب کننده معطر با مزایای متناسب با نیازهای شخصی خود داشته باشید.

این روش رقیق سازی در مقایسه با استفاده از روغن حامل، باعث میشود تا پس از استفاده حس طبیعی تری روی پوست داشته باشید. این روش برای افرادی که دارای پوست چرب هستند و یا از چربی ایجاد شده روی پوست رنج میبرند گزینه ی مناسبی باشد.

برخی از رایحه ها برای مخلوط کردن با یک مرطوب کننده برای استفاده در شب ایده آل است. رایحه های ملایم مانند اسطوخودوس، کندر و بابونه به آرامش بدن و ذهن کمک میکند و شما را برای یک خواب آرام آماده میکند.

 

برای رقیق کردن اسنشیال اویلها میتوان اسنشیال اویل های اسطوخودوس، بابونه و کندر را با لوسیون های بدن مخلوط کرد.

جدول رقیق کردن اسانسهای گیاهی (اسنشیال اویلها)

جدول زیر به عنوان یک مرجع خوب برای رقیق کردن سریع اسنشیال اویل ها و ساخت ترکیبهای اسانسی می باشد. یادتون باشه یک قاشق چای خوری معادل تقریباً 5 میلی لیتر و یک قاشق غذاخوری معادل تقریباً 20 میلی لیتر اسانس است.

 

جدول رقیق کردن اسانسها یا اسنشیال اویلهای گیاهی

 

جدول رقیق کردن اسنشیال اویلها برای کاربردهای موضعی (TOPICAL)

در نمودار زیر یک تفکیک از کاربردهای موضعی رایج برای ترکیبهای مختلف اسنشیال اویلها و برخی دستورالعمل ها برای رقیق سازی را عنوان کرده ایم. توجه داشته باشید که این دستورالعمل‌ها تقریبی هستند، غلظتهای بهینه برای هر فرد متفاوت است، و اینکه قبل از استفاده باید در مورد خواص اسنشیال ها اطلاعات کافی داشته باشید.

 

جدول رقیق کردن اسنشیال اویل ها برای کاربردهای موضعی (TOPICAL)

 

جدول رقیق کردن اسنشیال اویلها برای کاربردهای غیرموضعی (NON-TOPICAL)

برای جلوگیری از واکنشهای ناخوشایند مانند سردرد یا حالت تهوع هنگام استفاده از اسنشیال اویل ها به صورت غیر موضعی، باید در غلظت اسانس ها دقت لازم را داشته باشیم. در جدول زیر خلاصه ای از برخی کاربردهای غیر موضعی اسانسها و برخی دستورالعملها برای رقیق سازی را ارائه کرده ایم.

 

جدول رقیق کردن اسنشیال اویل ها برای کاربردهای غیرموضعی (NON-TOPICAL)

 

کدام اسنشیال اویل ها را برای کودکان استفاده کنیم؟

بیشتر اسنشیال ها برای کودکان، به‌ویژه  بالای 3 سال بی‌خطر هستند. نکته کلیدی رقیق کردن اسنشیال اویلها متناسب با گروه سنی آنها است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. ابتدا به برخی از اسانسهای گیاهی مورد علاقه مایاسنس برای کودکان اشاره میکنیم:

 

اسنشیال اویل اسطوخودوس:

اسطوخودوس یک اسانس آرامبخش فوق العاده برای بزرگسالان و کودکان است. رایحه لوندر بسیار ملایم است و میتوان از آن به صورت موضعی برای کودکان و نوزادان استفاده کرد، البته رقیق سازی اسانس بسیار حائز اهمیت است.

 

اسنشیال اویل پرتقال:

این اسانس به دلیل داشتن بوی شیرین و مرکباتی برای کودکان شادی بخش است و کودکان آن را دوست دارند. این اسانس را میتوان در ابتدای صبح در هوا انتشار داد تا کودک شما روز شادی را تجربه کند.

 

اسنشیال اویل بابونه:

این اسانس ملایم، آرام بخش، تسکین دهنده و دارای رایحه ای لطیف شبیه عسل و یونجه است. این اسانس به صورت موضعی قابل استفاده است و گزینه ی مناسب برای پوستهای حساس به شمار میرود.

 

اسنشیال اویل کندر:

کندر یک اسانس فوق العاده برای افزایش قدرت ذهن و تمرکز است که قابلیت استفاده برای پوستهای حساس را هم دارد.

 

تعداد کمی از اسنشیال اویلهای گیاهی وجود دارند که توصیه میکنیم با احتیاط استفاده کنید یا به دلیل بروز تحریکات و اثرات نامطلوب متعدد ترجیحا از آنها استفاده نکنید.

 

 نعنافلفلی: از مصرف این اسانس تا 3 سالگی خودداری کنید، یا درصورت استفاده موضعی، غلظت 0.5 درصد توصیه میگردد.

 

 اکالیپتوس: از مصرف این اسانس تا 3 سالگی خودداری کنید، یا درصورت استفاده موضعی، به غلظت 1.0 درصد توصیه میگردد.

 

 رزماری: از مصرف این اسانس تا 3 سالگی خودداری کنید، یا درصورت استفاده موضعی، به غلظت 0.5 درصد توصیه میگردد.

 

روش رقیق کردن اسنشیال اویلها برای کودکان چگونه است؟

 

یادتون باشه برای نوزادان 3 تا 24 ماهه اسانس ها را با غلظت 0.1 تا 0.5 درصد رقیق کنید. (برای نوزادان 3-0 ماه لطفاً با پزشک اطفال مشورت کنید).

برای کودکان 2تا 6 سال میتوانید غلظت را به 2-1 درصد افزایش دهید و همچنین برای کودکان 6-12 سال می توانید در محدوده 3-1.5درصد رقیق کنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من