مایا سنس

خواص خیره کننده روغن جوجوبا برای صورت، مو و بدن + روش استفاده و مضرات

روغن جوجوبا مایعی است که از دانه گیاه Simmondsia chinensis که درختچه ای بومی جنوب آریزونا، کالیفرنیای جنوبی و شمال غربی مکزیک است، به دست می آید. درود بر دنبال کنندگان سایت مایاسنس، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی دیگه درباره روغن های گیاهی و اینبار روغن جوجوبا😎🖐🏻

امروزه از این روغن گیاهی برای درمان آکنه، آفتاب سوختگی، پسوریازیس و پوست ترک خورده استفاده میشود. همچنین افرادیکه دچار بیماری طاسی هستند این روغن را به دلیل خاصیت نرم کنندگی و باز کردن فولیکول های مو میتوانند به منظور رشد مجدد موها استفاده کنند.

بسیاری از مردم روغن جوجوبا را به عنوان یک روغن حامل برای استفاده از اسنشیال اویل های گیاهی، یا ساخت محصولات کاملا طبیعی پوست و مو میدانند، اما در واقع به تنهایی یک مرطوب کننده و شفابخش فوق العاده محسوب میشود. در ادامه تعجب خواهید کرد که بدانید استفاده از روغن جوجوبا چه خواص خیره کننده ای برای شما به همراه دارد!

تاریخچه ی روغن جوجوبا چیست؟

اگرچه این ترکیب گیاهی روغن نامیده میشود، اما در واقع یک موم گیاهی مایع است و در طب سنتی برای تعدادی از بیماری ها استفاده میشود. به عنوان مثال، افراد بومی آمریکا از روغن جوجوبا برای درمان زخم ها و کبودی ها استفاده میکنند.

اولین کشت تجاری جوجوبا در صحرای نقب و مناطق ساحلی اسرائیل بوده است. روغن جوجوبا در دهه 1970، زمانیکه صید نهنگ ممنوع شد و روغن اسپرم نهنگ در دسترس نبود، روغن جوجوبا برای صنعت آرایشی اهمیت زیادی پیدا کرد.

روغن جوجوبا به عنوان جایگزین مناسبی برای روغن اسپرم در نظر گرفته شد و در محصولات آرایشی و بهداشتی در سراسر ایالات متحده امریکا مورد استفاده قرار گرفت.

تا سال 2000، شورای بین المللی صادرات جوجوبا انتظار داشت که تولید جهانی جوجوبا در یک دوره پنج ساله 15 درصد افزایش یابد و با محبوبیت دستور العمل های DIY و مراقبت از بدن این روزها، روغن جوجوبا همچنان به رسمیت شناخته میشود.

همچنین از این روغن گیاهی به عنوان یک آفت کش طبیعی و ایمن استفاده کرد. امروزه از آن برای کنترل مگس سفید در تمام محصولات زراعی و سفیدک پودری که روی انگور ایجاد میشود استفاده میشود. با محلولپاشی این روغن یک مانع فیزیکی روی سطح محصول ایجاد میشود و حشره را از آن دور نگه میکند. این یک جایگزین عالی برای بسیاری از آفت کش های تجاری رایج است زیرا غیر سمی و خطری برای سایر موجودات در محیط زیست ایجاد نمیکند.

 

روغن جوجوبا مایعی است که از دانه گیاه Simmondsia chinensis (جوجوبا) که درختچه ای بومی جنوب آریزونا، کالیفرنیای جنوبی و شمال غربی مکزیک است، به دست می آید.

روغن جوجوبا (Jojoba Oil) چیست؟

درخت جوجوبا بوته‌ ی چند ساله چوبی است که با تغییر فصل، برگ‌هایشان نمیریزد. هنگامیکه گیاهان جوجوبا از بذر کاشته میشوند، تا سه سال طول میکشد تا گل تولید کنند و جنسیت را فقط میتوان توسط گل ها تعیین کرد.

گیاهان ماده از گلها دانه تولید میکنند و گیاهان نر گرده افشانی میکنند. دانه‌های جوجوبا کمی شبیه دانه‌های قهوه هستند، اما معمولاً بزرگ‌تر و شکل آن همیشه یکنواخت نیست.

ساختار شیمیایی روغن جوجوبا با سایر روغن های گیاهی متفاوت است، زیرا این یک موم غیر اشباع است. به عنوان یک موم، روغن جوجوبا برای صورت و بدن بسیار مفید است زیرا از طریق کنترل هیدراتاسیون و محافظت از پوست موهای شما را تسکین میدهد.

در دمای اتاق، روغن جوجوبا به دلیل اسیدهای چرب غیراشباع آن، به شکل مایع است. مانند برخی از روغن های طبیعی، روغن جوجوبا تجزیه و فاسد نمیشود. در واقع ماندگاری بسیار طولانی دارد که باعث میشود برای محصولات و کاربردهای آرایشی گزینه ی مناسبی باشد.

روغن جوجوبا اصل حاوی مواد مفیدی از جمله ویتامین E، ویتامین B کمپلکس، سیلیکون، کروم، مس و روی است. این روغن دارای درصد بسیار بالایی ید به میزان 82 درصد است که به روغن جوجوبا قدرت التیام بخشی میدهد. همچنین این روغن حاوی سه اسید چرب اروسیک (13.6 درصد)، گادولئیک (71.3 درصد) و اولئیک (11.2 درصد) میباشد.

فواید شگفت انگیز روغن جوجوبا اصل

1. مرطوب کننده ی پوست

روغن جوجوبا برای چی خوبه؟ آیا روغن جوجوبا مرطوب کننده خوبی برای صورت است؟

غدد چربی میکروسکوپی پوست ماده ای چرب یا مومی به نام سبوم ترشح میکنند. بافت و استفاده از سبوم بسیار شبیه روغن جوجوبا است، بنابراین با افزایش سن، غدد چربی ما سبوم کمتری تولید میکنند، به همین دلیل است که پوست و موی ما خشک میشود، حتی این خشکی میتواند منجر به شوره سر یا خارش پوست سر شود.

جوجوبا نقش سبوم را ایفا میکند و زمانیکه بدن به طور طبیعی آن را متوقف میکند، پوست و مو را مرطوب میکند. از سوی دیگر، سبوم بیش از حد، که در دوران بلوغ یا زمانی که سطح هورمون ها بالا است، اتفاق می افتد، میتواند منجر به پوست چرب و مستعد آکنه شود.

روغن جوجوبا در واقع تجمع چسبنده یا چربی اضافی را نیز از بین میبرد و سطح روغن پوست را متعادل نگه میدارد. همین موضوع باعث میشود این روغن به یک درمان طبیعی قوی برای رفع اگزما و همچنین درمان خانگی آکنه تبدیل شود.

روغن جوجوبا یک نرم کننده طبیعی است، به این معنی که پوست را مرطوب میکند و از ایجاد لکه های پوسته پوسته و زبر جلوگیری میکند.

جوجوبا روی صورت، گردن، دست ها، پاها و موهای شما اثر میگذارد. شما میتوانید آن را در هر جایی از بدن خود استفاده کنید زیرا کاملا طبیعی است و حاوی هیچ ماده شیمیایی نیست که منجر به واکنش آلرژیک شود.

بر اساس تحقیقات منتشر شده در مجله بین المللی علوم مولکولی، جوجوبا دارای اثرات ضد التهابی و کاربردهای بالقوه در شرایط مختلف از جمله عفونت های پوستی، پیری و بهبود زخم است. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان میدهد روغن جوجوبا برای آکنه، درماتیت سبورئیک (پوست خشک) و اگزما نیز میتواند موثر باشد.

2. پاک کننده ی طبیعی آرایش

استفاده از روغن جوجوبا برای صورت کاملا بی خطر است. چیزیکه ایمن نیست، استفاده از محصولات معمولی است که حاوی فهرست طولانی از مواد شیمیایی است که ممکن است باعث تحریک پوست شود.

روغن جوجوبا ارگانیک به جای استفاده از پاک‌کننده‌های آرایش حاوی مواد شیمیایی، یک ابزار طبیعی است که آلودگی، آرایش و باکتری‌ها را هنگام استفاده از صورت شما پاک میکند. حتی به عنوان یک پاک کننده طبیعی آرایش بی خطر است و ضد حساسیت است.

 

بافت مومی روغن جوجوبا خطر حوادث اصلاح مانند بریدگی و سوختگی تیغ را از بین میبرد.

3. بهود سوزش و خراشیدگی بعد از اصلاح

دیگر لازم نیست از کرم موبر استفاده کنید، بافت مومی روغن جوجوبا خطر حوادث اصلاح مانند بریدگی و سوختگی تیغ را از بین میبرد. به علاوه، برخلاف برخی از کرم‌های اصلاح که حاوی مواد شیمیایی هستند که منافذ شما را می‌بندند، 100 درصد طبیعی است و باعث سلامت پوست میشود.

سعی کنید قبل از اصلاح از این روغن استفاده کنید تا سطح صافی برای اصلاح ایجاد کند و بعد از اصلاح آن را بمالید تا بریدگی های احتمالی پوست را مرطوب کرده و به سرعت بهبود بخشد.

4. سلامت پوست با روغن جوجوبا

روغن جوجوبا غیر کومدون زا است، به این معنی که منافذ را مسدود نمیکند و همین موضوع این روغن را به گزینه ی مناسب برای افراد مستعد به آکنه تبدیل کرده است و میتواند در پیشگیری و درمان آکنه موثر باشد.

روغن جوجوبا سرشار از ید است که با رشد باکتری های مضر که منجر به جوش میشود مبارزه میکند. آنتی اکسیدان های موجود در روغن جوجوبا ارگانیک خطوط ریز، چین و چروک ها را تسکین میدهد و به طور طبیعی سایر علائم پیری را کاهش میدهد.

در مطالعه ای که در دپارتمان محیط زیست و علوم زیستی در ایتالیا انجام شده است، این روغن میتواند روند بهبود زخم را تسریع کند. نتایج ثابت کرد که روغن Jojoba بسته شدن زخم را تسریع کرده و سنتز کلاژن را تحریک میکند. همچنین روغن جوجوبا هنگام استفاده بر روی پوست اثرات سمی بسیار کمی دارد.

مطالعه‌ای که در سال 2012 در آلمان انجام شد، توانایی روغن جوجوبا در کاهش ضایعات پوستی و بهبود وضعیت کلی پوست را برای 194 شرکت‌کننده بررسی کرد که دو تا سه بار در هفته ماسک‌های خاک رس حاوی این روغن را روی صورت خود می‌مالیدند. به طور کلی، 54 درصد از شرکت کنندگان گزارش کردند که ضایعه های پوستی پس از شش هفته استفاده از روغن جوجوبا به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

5. سلامت مو

روغن جوجوبا را میتوان برای ایجاد درخشندگی و نرم کردن و احیای رطوبت مو استفاده کرد. همچنین پوست سر خشک را درمان میکند و شوره سر را از بین میبرد. بعلاوه این روغن به طور طبیعی موخوره را از بین میبرد. این گزینه بسیار بهتر از استفاده از نرم کننده ها یا محصولات مو مملو از مواد شیمیایی خطرناک است که فقط موهای شما را خشک و شل میکند.

برای باز کردن موهایتان، چند قطره روغن جوجوبا را به برس تان یا مستقیماً به موهایتان اضافه کنید تا خطر شکستگی موهایتان را از بین میبرد.

روغن جوجوبا اخیراً برای درمان آلوپسی، که ریزش مو در نتیجه عفونت قارچی یا آسیب به ساقه و فولیکول مو است، مورد توجه قرار گرفته است. اسنشیال اویلهایی که برای رشد مو استفاده میشود، مانند اسنشیال اویل اسطوخودوس، رزماری، آویشن و چوب سرو، میتوانند به خوبی موثر باشند.

روغن جوجوبا یکی از بهترین روغن های حامل برای اسنشیال اویلها به شمار میرود و از آنجاییکه این روغن‌های ضروری میتوانند باعث تحریکات پوستی در برخی افراد شوند، رقیق کردن اسنشیال اویلها با روغن جوجوبا بسیار مفید است. افزودن سه تا شش قطره اسانس به یک قاشق غذاخوری روغن جوجوبا به عنوان درمان ریزش مو عمل میکند زیرا فولیکول های خشک مو را به خوبی درمان میکند. با بازگرداندن هیدراتاسیون، پوست سر در حالت سالمتری قرار میگیرد و احتمال رشد مو بیشتر میشود.

6. ویتامین E

ویتامین E نقش یک آنتی اکسیدان را بازی میکند. دیواره های مویرگ ها را تقویت میکند و رطوبت و خاصیت ارتجاعی را بهبود میبخشد و به عنوان یک ماده مغذی طبیعی در بدن شما عمل میکند و روند پیری را کند میکند.

مطالعات نشان میدهد که ویتامین E به کاهش التهاب در بدن و پوست شما کمک میکند و به حفظ ظاهری سالم و جوان کمک میکند. این خواص آنتی اکسیدانی زمانیکه در معرض دود سیگار یا اشعه ماوراء بنفش نور خورشید قرار میگیرید نیز مفید است و به محافظت در برابر سرطان پوست کمک میکند.

هنگام استفاده از این روغن، ویتامین E توسط لایه اپیدرم پوست جذب میشود و میتوان از آن برای درمان آفتاب سوختگی که یکی از دلایل اصلی سرطان پوست است استفاده کرد. به دلیل سرعت بخشیدن به بازسازی سلولی، میتوان از آن برای درمان جوش، آکنه و چین و چروک نیز استفاده کرد.

یکی دیگر از مزایای ویتامین E توانایی آن در کمک به ضخیم شدن مو است. این به دلیل خواص آنتی اکسیدانی و مرطوب کنندگی آن است.

7. حاوی ویتامین B کمپلکس

ویتامین های B به عنوان آنتی اکسیدان عمل میکنند و به بدن در مبارزه با رادیکال های آزاد و آسیب سلولی کمک میکنند. آنها برای پوست شما عالی هستند و تعادل هورمونی را به طور طبیعی حفظ میکنند.

به عنوان مثال، ویتامین B5 (به نام اسید پانتوتنیک)، به درمان واکنش‌های پوستی ناشی از پرتودرمانی کمک میکند و ممکن است بهبود زخم و بریدگی را تسریع کند. همچنین روغن جوجوبا بروز علائم پیری زودرس مانند چین و چروک و لکه های پوستی را به تاخیر می اندازد.

اسید پانتوتنیک به دلیل مکانیسم‌های خاص پوست شما را از عفونت و باکتری‌ها حفظ میکند.

8. مبارزه با عفونت ها و بیماریهای قارچی

این روغن دارای خواص ضد قارچی و ضد التهابی است. این روغن میتواند قارچ ناخن پا و پای ورزشکار را درمان کند و به خلاص شدن از شر زگیل کمک کند.

یک مطالعه در سال 2005 نشان داد که روغن جوجوبا(Jojoba) یک عامل ضد التهابی موثر است که قادر به کاهش علائم التهاب در پنجه و گوش موش است. این مطالعه همچنین نشان داد که روغن جوجوبا، قادر به کاهش تشکیل زخم ها و تسریع روند بهبود است.

همچنین این روغن میتواند برای انواع بیماری‌های پوستی، از جمله عفونت‌ها و التیام زخم، استفاده شود.

نحوه استفاده

اگر میخواهید مطمئن شوید که از روغن 100 درصد خالص و بدون هیچ افزودنی استفاده کنید. هنگام خرید روغن جوجوبا، از برندهای معتبر و ارگانیک استفاده کنید. شما میتوانید  برای خرید روغن جوجوبا خالص به فروشگاه مایاسنس مراجعه کنید.

 در اینجا چند کاربرد توصیه شده آورده شده است:

مرطوب کننده صورت: چهار تا شش قطره روغن را صبح و شب قبل از خواب به صورت خود بمالید. آیا میتوانید روغن جوجوبا را در طول شب روی صورت خود بگذارید؟ بله. در واقع، این روغن پوست شما را هنگام خواب تغذیه میکند.

مرطوب کننده مو: سه تا پنج قطره به نرم کننده خود اضافه کنید یا یک تا دو قطره را بعد از حمام روی موهای مرطوب بمالید. اگر موهایتان شکاف خورده یا مرده است، روغن جوجوبا را بعد از دوش گرفتن و قبل از حالت دادن به موهایتان ماساژ دهید.

کاهش چین و چروک: از یک تا سه قطره استفاده کنید و آن را روی نواحی چروکیده بمالید. سپس آن را با حرکات دورانی روی پوست خود بمالید تا جذب شود. میتوانید این کار را دو بار در روز انجام دهید.

پاک کردن آرایش: سه تا پنج قطره روغن را به یک پنبه یا پد اضافه کنید و آرایش را پاک کنید.

بالم لب: یک تا دو قطره روغن را به عنوان یک بالم لب کاملا طبیعی روی لب های خود بمالید.

مبارزه با عفونت: یک تا سه قطره روغن را دو بار در روز به ناحیه عفونی یا تحریک شده اضافه کنید.

تسکین دهنده آفتاب سوختگی: برای تسکین، یک چهارم قطره روغن را در نواحی آفتاب سوختگی بمالید.

دافع پشه: تحقیقات نشان میدهد که ترکیبی از روغن جوجوبا، روغن نارگیل، روغن کلزا و روغن ویتامین E ممکن است به دفع پشه ها برای سه تا چهار ساعت کمک کند.

درمان آکنه: صبح و شب با استفاده از یک پنبه تمیز یا انگشتان تمیز، مقداری از روغن جوجوبا را به اندازه یک سکه در نواحی مستعد آکنه بمالید. همچنین می‌توانید آن را با اسنشیال اویل های ضد آکنه مانند کندر و اسطوخودوس ترکیب کنید.

خطرات و عوارض جانبی

استفاده از روغن جوجوبا در صورت استفاده موضعی برای اکثر افراد از قبیل زنان باردار و شیرده بی خطر است.

علائم آلرژی به روغن جوجوبا ممکن است شامل کهیر و خارش باشد. با این حال، جوجوبا ضدحساسیت در نظر گرفته میشود و بروز واکنش های نامطلوب در آن نادر است.

اگر نگران آلرژی هستید، قبل از استفاده از آن بر روی صورت، تست پچ را امتحان کنید.

مصرف خوراکی جوجوبا ایمن نیست زیرا حاوی ماده شیمیایی به نام اروسیک اسید است که میتواند باعث آسیب قلبی و سایر عوارض جانبی جدی شود. به یاد داشته باشید که از روغن جوجوبا فقط برای استفاده موضعی استفاده کنید.

نتیجه گیری

روغن جوجوبا یک موم گیاهی مایع است که در انواع محصولات صورت و بدن استفاده میشود.

از آنجاییکه جوجوبا یک نرم کننده است، از پوست شما محافظت میکند و از تحریکات پوستی جلوگیری میکند. همچنین دارای خواص مغذی و مرطوب کنندگی است. سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین E و ید است که سلامت پوست و مو را تضمین میکند.

کاربردهای مختلفی از روغن جوجوبا وجود دارد. میتوان آن را مستقیماً روی صورت، گردن و سایر نواحی استفاده کرد، آکنه را بهبود میبخشد، با شرایط التهابی پوست مبارزه میکند و از عفونت محافظت میکند. روغن جوجوبا برای مو نیز به دلیل اثرات مرطوب کنندگی و تقویت کننده آن بسیار محبوب است.

جوجوبا برای استفاده موضعی بی خطر است. برای تست آلرژی، قبل از استفاده از روغن حتما تست پچ را انجام دهید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من