چگونه از شر سلولیت خلاص شویم؟ – روشهای درمان طبیعی

چگونه از شر سلولیت خلاص شویم؟ - روشهای درمان طبیعی

سلام بر دنبال کنندگان مایاسنس، 😍👋🏻 ما آمدیم با یک مقاله بسیار جذاب در ارتباط با روشهای درمان سلولیت. در این مقاله قرار است که به صورت کامل در مورد سلولیت و روشهای خلاص شدن از شر آن با شما صحبت کنیم. قطعا شما در رسانه ها و کلینیک های مختلف زیبایی به تبلیغاتی مانند درمان سلولیت در یک جلسه بسیار برخورده اید. امروزه یکی از معضلات مهم که بسیاری از افراد در دنیا درگیر آن هستند سلولیت است و مردم به دنبال راهکارهای مناسب برای رفع سلولیت هستند.

طبق آمار اعلام شده از سوی انجمن جراحان پلاستیک آمریکا (ASPS)، در سال 2019 بیش از 2 میلیون عمل جراحی زیبایی تنها در ایالات متحده انجام شده و بیش از 260 هزار عمل لیپوساکشن، که هدف آنها حذف سلولیت بوده است.

اگرچه درمانهای لیپوساکشن و لیزر ممکن است به نظر راه‌حل‌های سریع و بی‌نقص باشند، اما روشهای ساده‌ای برای تغییر سریع سایز شما نیستند! پس هرگز آمپول رفع سلولیت نزنید.

 

حالا چگونه میتوان از شر سلولیت خلاص شد؟؟؟

هیچ چیز نمیتواند جایگزین رژیم غذایی مناسب و ورزش کافی شود. درست مانند نشانه های پیری، اگر میخواهید سلولیت را کاهش دهید، در درجه اول بر حفظ وزن مناسب در طول زندگی خود تمرکز کنید. سپس، باید آگاهی کامل از درمان‌های طبیعی داشته باشیم تا به داشتن پوست عالی کمک کند.

 

سلولیت چیست؟

سلولیت کلمه ای است که برای توصیف گودی گوشت یا توده ای که روی ران ها، باسن یا شکم به وجود می آید استفاده می شود. برخی از افراد آن را مشابه “پوست پرتقال” میدانند، زیرا شبیه برجستگیهای ریزی است که در قسمت بیرونی مرکبات وجود دارد. اساساً، سلولیت زمانی شکل می‌گیرد که گلبول‌های چربی در زیر پوست ایجاد می‌شوند و به بافتهای اطراف فشار می‌آورند و ظاهری ناهموار به پوست میدهند.

سه نوع سلولیت با شدتهای مختلف وجود دارد :

درجه 1 (خفیف). فرورفتگی سطحی با ظاهر «پوست پرتقال» که حدود یک تا چهار فرورفتگی بر روی پوست دیده میشود.
درجه 2 (متوسط). موج‌های عمیق‌تر پوست با ظاهری «پنیر مانند» که حدود پنج تا نه فرورفتگی بر روی پوست دیده میشود.
درجه 3 (شدید). موج های عمیق پوست با ظاهری “تشک مانند” بر روی پوست دیده میشود.

 

سلولیت ممکن است در هر سنی رخ دهد، اما با افزایش سن به دلیل افزایش رسوبات چربی و وزن بدن و BMI بالاتر این وضعیت بدتر شود.حتی نوجوانانی که با تغییرات هورمونی سر و کار دارند نیز میتوانند با این مشکل روبرو باشند.

عارضه ی سلولیت در زنان شایع‌تر از مردان است، به طوریکه حدود 90 درصد از زنان دارای سلولیت بوده که با افزایش سن و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست این مشکل تشدید میشود.

 

علت اصلی سلولیت چیست؟

ساختار کلاژن ضعیف پوست که منجر به نازک شدن پوست و از دست دادن خاصیت ارتجاعی میشود
عوامل ژنتیکی
رژیم غذایی ضعیف
کم آبی بدن
عدم گردش خون مناسب
اضافه وزن
تغییرات هورمونی، از جمله در استروژن و کورتیزول
عدم فعالیت بدنی

 

برخی دیگر از عواملی که میتوانند باعث تغییرات پوستی، مانند سلولیت، افتادگی، چین و چروک و ایجاد لکه های تیره شوند عبارتند از:

عدم تعادل هورمونی
مقادیر بالای استرس

بیماری خود ایمنی یا دیابت
آلرژی
سیگار کشیدن
قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب

شاید تصور کنید که ارتباط بین استرس و ایجاد سلولیت دور از ذهن است، اما تحقیقات نشان داده است که همه عوامل ذکر شده در بالا التهابات را افزایش میدهند و به علائم پیری کمک میکنند. طبق یک مطالعه منتشر شده در مجله آکادمی درماتولوژی، سلولیت میتواند با افزایش سطح کاتکول آمین ها در بدن و به دلیل استرس زیاد و افزایش سطح کورتیزول ایجاد شود.

مواردی مانند استرس و رژیم غذایی نامناسب باعث میشود بدن شما کلاژن کمتری تولید کند و این عامل باعث کاهش جوانی پوست میشود. امروزه تحقیقات نشان میدهد که کلاژن یک نوع پروتئین ساختاری لایه‌های پوست است و نقش بزرگی در تنظیم سلولیت دارد. به نظر میرسد اختلال عملکرد الیاف غنی از کلاژن به نام سپتای فیبری باعث ایجاد گودی سلولیت میشود، بنابراین این الیاف هدف اصلی درمانهای پزشکی سلولیت هستند.

 

حالا چه جوری از شر سلولیت خلاص بشیم؟

اگر تمام عوامل مرتبط با سبک زندگی که بر ظاهر و سلامت پوست شما تأثیر میگذارد را در نظر بگیریم، متوجه خواهیم شد که چرا روشهای درمان سلولیت مانند استفاده از دستگاههای غیر تهاجمی، مانند ماساژ یا فرکانس رادیویی، لیزر، لیپوساکشن، کرمهای موضعی، تزریق و کربوکسی تراپی گزینه های پرطرفدار هستند.

همانطور که یک مطالعه منتشر شده در مجله International Journal of Cosmetic Science نشان میدهد: به نظر میرسد کاهش ذخیره چربی و افزایش گرمازایی(سوزاندن چربی از طریق گرمای بدن) از راههای اصلی برای میکروسیرکولاسیون و سنتز کلاژن هستند.

 

روشهای درمان طبیعی سلولیت

–  رژیم غذایی سالم

استفاده از مواد غذایی تازه و سالم و داشتن رژیم غذایی مناسب میتواند از نکات بسیار مهم در داشتن وزن ایده آل و حفظ چربی های بدن در حد اعتدال باشد که در نهایت به پیشگیری از سلولیت کمک میکند.

برای درمان سلولیت چی بخوریم؟

 

بذر کتان

دانه کتان برای سلامت بدن و به ویژه پوست بسیار عالی است زیرا سطح استروژن را تعدیل میکند و همچنین ممکن است تولید کلاژن را افزایش دهد. از دانه ی کتان می‌توانید در صبحانه، روی اسموتی‌هایتان دانه کتان بپاشید یا آنها را به تنهایی بخورید.

 

غذاهای آبرسان

از آنجایی که کم آبی بدن میتواند منجر به نفخ و خشکی پوست شود، سعی کنید غذاهای مرطوب کننده بیشتری مانند سبزیجات و میوه های تازه، به ویژه خربزه، توت ها، خیار، کرفس، مرکبات و گیاهان تازه مصرف کنید.

 

غذاهای سرشار از فیبر

این غذاها شامل سبزیجات، آجیل، دانه ها و انواع توت ها میباشد. فیبر به پاکسازی روده بزرگ، مهار گرسنگی، حمایت از متابولیسم و تعادل هورمونها کمک میکند.

 

پروتئین

غذاهای پروتئینی با کیفیت بالا، مانند گوشت گاو ، مرغ ، تخم مرغ ارگانیک، ماهی و پودر پروتئین، میتوانند از متابولیسم بدن حمایت کرده و به کاهش سلولیت کمک کند.

 

غذاهای سرشار از پتاسیم

دفع مایعات اضافی و مواد زائد از سلولها میتواند به کاهش سلولیت کمک کند. سبزیجات برگ سبز، آووکادو، موز، آب نارگیل و لبنیات همگی سرشار از پتاسیم هستند و هرگز از مصرف آنها غافل نشوید.

 

چربیهای سالم

نارگیل و ماهی حاوی اسیدهای چرب هستند که باعث تقویت بافت سالم میشوند. روزانه یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل فرابکر و یک وعده ماهی (یا 1000 میلی گرم روغن ماهی) را برای رسیدن به بهترین نتیجه مصرف کنید.

 

آب

آب پوست را هیدراته نگه میدارد و به دفع ترکیبات سمی کمک میکند. سعی کنید روزانه هشت تا 10 لیوان آب بنوشید. پوستی که به خوبی هیدراته شده است، یکدست تر به نظر میرسد.

 

برای درمان سلولیت چی بخوریم؟

 

مواد غذایی که باید از مصرف آنها اجتناب کنید:

 

شکر و نمک

اگر فکر میکنید رژیم غذایی شما تاثیری بر سلولیت ندارد، سخت در اشتباه هستید! به این دلیل که شکر باعث احتباس مایعات، التهاب و ذخیره چربی بدن میشود و میتواند سلولیت را افزایش دهد. همچنین مصرف سدیم  را محدود کنید، زیرا نمک یکی از عوامل اصلی احتباس آب است.

 

آلرژن‌های غذایی

غذاهایی حاوی گلوتن، کازئین A1 که در اکثر لبنیات، صدف‌ها و بادام‌ زمینی‌ها یافت می‌شود، می‌توانند آلرژی یا التهاب ایجاد کنند که همگی برای سلامت پوست مضر هستند.

 

چربی های ترانس

چربیهای ترانس جزء چربیهای ناسالم هستند و عموما در غذاهای فرآوری شده نظیر فست فود یافت میشوند.

 

– ورزش منظم

به دنبال برنامه ای باشید که به طور ایده آل تمرینات هوازی پشت سر هم و تمرینات مقاومتی را با هم ترکیب کند. تبه سراغ تمریناتی بروید که بین 20 تا 40 دقیقه در روز طول بکشد.
تمرین اینتروال یا پشت سر هم باعث افزایش متابولیسم و سوزاندن کالری طولانی مدت پس از پایان تمرین میشود. این تمرینات شامل تمرینات کوتاه و شدید مانند دویدن سریع است و سپس شما را برای مدت کوتاهی به یک دوره خنک شدن بازمیگرداند.

اگر سلولیت را روی ران ها و باسن میبینید، سعی کنید حرکاتی مانند اسکات، لگد زدن و دویدن به عقب را انجام دهید.

 

تمرینات ساق پا و باسن به سفت شدن پوست اطراف ناحیه ران کمک کند که باعث کاهش سلولیت میشود.

– براشینگ و ماساژ درمانی

با افزایش جریان خون و تخلیه لنفاوی، براشینگ پوست و درمان‌های ماساژ تراپی میتواند به طور بالقوه به مدیریت سلولیت کمک کند. ممکن است در ابتدا متوجه تغییر خاصی نشوید، اما به مرور زمان اثرات قابل مشاهده ای را در کنار سایر روشها خواهد داشت.

ماساژ ممکن است با بهبود غدد لنفاوی، سلولیت را کاهش دهد. همچنین میتواند به کشش بافت پوست شما کمک کند که به از بین بردن گودی های سلولیت نیز کمک میکند.

-ترک سیگار

سیگار کشیدن بر خون رسانی و پوست شما اثر میگذارد. رگهای خونی شما در اثر آن نازک میشود و دچار افتادگی پوست شما به مرور خواهد شد. در نتیجه سلولیت در بازوها، ران ها و ناحیه ی پایین بدن نمایان میشود. حتما با پزشک خود مشورت کنید و بهترین روش ترک سیگار را انتخاب کنید.

 

اسنشیال اویل های گیاهی

کرم های سلولیت موجود در بازار گران و عملا بی اثر هستند و هیچگونه فایده ای ندارند همچنین این محصولات سرشار از مواد شیمیایی هستند که میتوانند مشکلات پوستی بیشتری را برای شما به همراه داشته باشد.

پیشنهاد ما این است که کرم سلولیت گریپ فروت طبیعی را خودتان بسازید. در این دستور از اسنشیال اویل گریپ فروت که به عنوان کاهنده ی چربی بدن شناخته شده است به همراه روغن نارگیل برای کمک به آبرسانی پوست استفاده کنید.

مطالعات نشان میدهد که اسنشیال اویل گریپ فروت برای کاهش سلولیت مفید بوده و به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی آنزیم ضد التهابی بروملین به شکستن سلولیت و جلوگیری از تشکیل سلولهای چربی جدید  در زیر پوست کمک میکند.

همچنین شما میتوانید از اسکراب قهوه برای رفع سلولیت ران و پاها استفاده کنید.

 

بر اساس یک بررسی علمی منتشر شده در مجله Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine در سال 2017، اسنشیال های زیر  به دلیل اثرات مثبت آنها برای رفع سلولیت استفاده می شوند:

 

1. اسنشیال اویل گریپ فروت (Citrus paradisi)

اسنشیال گریپ فروت برای کمک به جلوگیری از افزایش وزن، کاهش میل به قند و التهابات استفاده میشود و زمانیکه صحبت از درمانهای طبیعی برای سلولیت میشود، قطعا اسنشیال اویل گریپ فروت بهترین انتخاب خواهد بود.

 

2. اسنشیال اویل چوب سدر (Cedarwood)

ترکیبات فعال اسنشیال چوب سدر، از جمله Cedrol, beta-cedrene و thujopsene دارای خواص ادرارآور، ضد التهابی و قابض هستند که میتواند به بهبود ظاهر سلولیت در بدن شما کمک کند.

 

3. اسنشیال اویل علف لیمو (Lemongrass)

اسنشیال اویل لمون گرس یا علف لیمو با رایحه ای شبیه مرکبات نه تنها میتواند حشرات را دفع کند، بلکه استرس را کاهش داده و عضلات را آرام میکند و به بهبود سلولیت کمک کند. مانند تمامی روغنهای ضروری، شما میتوانید اسنشیال علف لیمو را با روغن حامل مخلوط کرده و به صورت موضعی استفاده کنید.

 

4.اسنشیال اویل ژرانیوم (Geranium)

اسنشیال ژرانیوم یا شمعدانی عطری حاوی ترکیبات قدرتمند بسیاری از جمله لیمونن، منتون، لینالول، ژرانیل استات، سیترونلال، ژرانیل و ژرانیل بوتیرات است که به عنوان یک دیورتیک طبیعی میتواند به جلوگیری از احتباس مایعات که باعث بدتر شدن سلولیت میشود کمک کند.

 

5.اسنشیال اویل سرو (Cypress)

اسنشیال سرو به دلیل توانایی مناسب در تحریک گردش خون، آن را به گزینه ای عالی برای سلولیت و همچنین رگ های واریسی تبدیل میکند.

 

6. رازیانه(Fennel)

اگر گودی پوست و سلولیت ظاهر شده بر روی پوست بر اثر عدم تعادل هورمونی باشد اسنشیال اویل رازیانه میتواند به طور طبیعی به تعادل هورمونهای شما کمک کند. دقت کنید اسنشیال رازیانه دارای رایحه ای تند و شیرین است و میتوان آن را با سایر اسانسهای انتخابی در لوسیون بدن استفاده کنید.

 

نحوه استفاده از اسنشیال اویل ها

اسنشیال اویلها یا روغنهای ضروری نباید مستقیماً روی پوست استفاده کرد، زیرا بسیار غلیظ و قوی هستند و میتوانند باعث تحریک شوند. روغنهای ضروری باید با روغنهای حامل ترکیب شوند. شما میتوانید از روغنهای متداول مانند روغن زیتون و روغن نارگیل استفاده کنید.

غلظت پیشنهادی برای رقیق کردن اسنشیال اویلها به منظور درمان سلولیت، غلظت 1 تا 5 درصد مناسب خواهد بود.

1 درصد: 1 قطره اسانس در هر قاشق چایخوری روغن
3 درصد: 3 قطره اسانس در هر قاشق چایخوری روغن
5 درصد: 5 قطره اسانس در هر قاشق چایخوری روغن

سپس مخلوط را روی ناحیه موردنظر بمالید و به آرامی مالش دهید. به دلیل سرعت تبخیر بالای این مواد، توصیه میشود که آنها را دو بار در روز استفاده کنید.

مطالعه انجام شده در سال 2018 در تایلند نشان داد که ماساژ با روغنهای حاوی اسنشیال اویل گریپ فروت و علف لیمو به مدت هشت هفته باعث کاهش سلولیت و اندازه چین و چروکهای پوست شده است.

 

نکات ایمنی هنگام استفاده از اسنشیال اویلها

اتاق ماساژ حتما دارای تهویه مناسب باشد.
هنگام استفاده مراقب باشید تا اسنشیال ها با چشم تماس پیدا نکنند.
اسانس ها را دور از شعله نگه دارید، زیرا میتوانند بسیار قابل اشتعال باشند.
به هیچ عنوان اسنشیال اویلهای گیاهی را به صورت خوراکی مصرف نکنید.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
1 مورد سبد خرید
حساب من