مایا سنس

فواید و کاربردهای اسنشیال اویل گریپ فروت Grapefruit Essential Oil

درود بر دنبال کنندگان سایت مایاسنس، ما اومدیم با یک مقاله بسیار جذاب و کاربردی در ارتباط با فواید اسنشیال اویل گریپ فروت. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل و کاربردی در مورد هر یک از فواید و خواص اسانس طبیعی گریپ فروت صحبت کنیم. همه ی ما تقریبا میدونیم که گریپ فروت میتواند برای کاهش وزن مفید باشد، اما استفاده از اسنشیال گریپ فروت برای این منظور از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

اسانس گریپ فروت که از پوست میوه گریپ فروت استخراج میشود، سالهاست که برای کمک به غلبه بر التهاب، افزایش وزن، کاهش میل به قند و حتی علائم خواب آلودگی استفاده میشود. همچنین از این اسانس به عنوان یک ضد استرس طبیعی، عامل ضد التهابی و آنتی اکسیدانی و عامل ضد سرطان استفاده میگردد.

یه چیز خیلی جالب که میتونیم بهش اشاره کنیم این است که حتی پالپ های میوه ی گریپ فروت فواید زیادی دارد و یک چربی سوز محبوب به شمار میرود. اسنشیال اویل گریپ فروت در واقع از پوست میوه به دست می آید که دارای طیف وسیعی از ترکیبات فرار مفید است.

به عنوان یکی از همه کاره ترین اسنشیال اویلها، رایحه ی اسانس گریپ فروت تازه و کمی تلخ است، درست مانند خود میوه ی گریپ فروت. این طعم و بوی خاص مرکبات را دارد، به همین دلیل است که بسیاری از مردم دوست دارند از آن در محصولات پاک کننده خانگی طبیعی و لوسیون های آرایشی خانگی، صابون ها یا لوازم آرایشی استفاده کنند.

 

اسنشیال اویل گریپ فروت که از پوست میوه گریپ فروت استخراج میشود، سالهاست که برای کمک به غلبه بر التهاب، افزایش وزن، کاهش میل به قند و حتی علائم خواب آلودگی استفاده میشود.

اسنشیال اویل گریپ فروت چیست؟

اسنشیال گریپ فروت یک ترکیب قوی گیاهی از دل طبیعت است که از گیاه گریپ فروت Citrus paradisi به دست می آید.

فواید اسانس طبیعی گریپ فروت :

  • ضد عفونی کردن سطوح
  • پاکسازی بدن
  • کاهش افسردگی
  • تحریک سیستم ایمنی بدن
  • کاهش احتباس مایعات
  • کنترل میل به قند
  • کمک به کاهش وزن

اسانس گریپ فروت به طور طبیعی سرشار از آنتی اکسیدان ها و فیتوکمیکال ها است که استرس اکسیداتیو و التهاب ناشی از بیماری ها را کاهش میدهد. بسیاری از فواید اسانس گریپ فروت به دلیل وجود ترکیبی به نام لیمونن است (که حدود 88 تا 95 درصد این اسانس را تشکیل میدهد).

لیمونن به عنوان یک فیتوکمیکال ضد تومور و پیشگیری کننده از سرطان شناخته شده است که از DNA و سلول ها در برابر آسیب محافظت میکند. علاوه بر لیمونن، اسانس گریپ فروت حاوی آنتی اکسیدان های قوی دیگری از جمله ویتامین C، ترپینن، پینن و سیترونلول است.

معمولا اسنشیال گریپ فروت برای مبارزه با عفونت های گلو و تنفسی، خستگی، دردهای عضلانی و همچنین یک درمان طبیعی برای آرتریت استفاده میشود. همچنین این ترکیب طبیعی باعث افزایش سطح انرژی و متابولیسم بدن میشود و میل به شکر را به شدت کاهش میدهد.

روغن ضروری یا اسنشیال اویل گریپ فروت به عنوان یک عامل سم زدایی طبیعی میتواند به کبد کمک کند تا بدن را از سموم و مواد زائد پاک کند، به علاوه میتواند سیستم لنفاوی شما را فعال کند و احتباس مایعات را کنترل کند.

 

هنگامیکه اسنشیال اویل گریپ فروت را استنشاق یا به صورت موضعی استفاده میکنید، میل به غذا و احساس گرسنگی را کاهش میدهد و باعث کاهش سریع وزن میشود.

فواید اسنشیال اویل ( روغن ضروری) گریپ فروت

1. کمک به کاهش وزن

به دلیل وجود مواد فعال در گریپ فروت، این میوه برای افزایش متابولیسم و کاهش اشتهای شما بینظیر است. هنگامیکه اسنشیال اویل گریپ فروت را استنشاق یا به صورت موضعی استفاده میکنید، میل به غذا و احساس گرسنگی را کاهش میدهد، که آن را به ابزاری عالی برای کاهش سریع وزن به روشی سالم تبدیل میکند. البته، استفاده از روغن ضروری گریپ فروت به تنهایی نمیتونه باعث لاغری شما بشود، اما زمانیکه با تغییرات رژیم غذایی و سبک زندگی ترکیب شود، میتواند فوق العاده اثرگذار باشد.

اسنشیال اویل گریپ فروت همچنین به عنوان یک محرک ادرارآور و لنفاوی عالی عمل میکند. از این ترکیب در بسیاری از کرم‌ها و ترکیبات درمان سلولیت استفاده میشود. علاوه بر این، گریپ فروت میتواند برای کاهش وزن اضافی بسیار موثر باشد زیرا به شروع یک سیستم لنفاوی خوب کمک می کند.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه ناگاتا در ژاپن دریافتند که گریپ فروت در هنگام استنشاق “اثری شاداب کننده و هیجان انگیز” دارد که نشان دهنده فعال شدن فعالیت عصبی سمپاتیک است که به کنترل وزن بدن کمک میکند.

 

اسنشیال اویل گریپ فروت دارای اثرات ضد میکروبی است که به کاهش یا از بین بردن سویه های باکتری های مضر که از طریق غذاها، آب یا انگل های آلوده وارد بدن میشوند، کمک میکند.

2.  عامل ضد باکتری طبیعی

روغن ضروری گریپ فروت دارای اثرات ضد میکروبی است که به کاهش یا از بین بردن سویه های باکتری های مضر که از طریق غذاها، آب یا انگل های آلوده وارد بدن میشوند، کمک میکند. تحقیقات نشان میدهد که اسانس گریپ فروت میتواند با سویه های باکتریایی قوی که مسئول بیماری های ناشی از غذا هستند، از جمله E.Coli و سالمونلا مبارزه کند.

همچنین از این اسانس طبیعی برای مبارزه با کپک، از بین بردن انگل ها در خوراک حیوانات، حفظ غذا و ضد عفونی آب استفاده میشود.

 

استنشاق اسنشیال اویل گریپ فروت به صورت رایحه‌درمانی میتواند به ایجاد حس آرامش در مغز کمک کند و فشار خون شما را به طور طبیعی کاهش دهد.

3.  کاهش استرس

تحقیقات نشان میدهد که استنشاق اسنشیال اویل گریپ فروت یا استفاده از آن به صورت رایحه‌درمانی در خانه میتواند به ایجاد حس آرامش در مغز کمک کند و فشار خون شما را به طور طبیعی کاهش دهد. استنشاق رایحه ی گریپ فروت میتواند به سرعت و به طور مستقیم پیام ها را به ناحیه مغز شما که در کنترل واکنش های احساسی نقش دارد، منتقل کند.

طبق مطالعاتی که انجام شده است افرادیکه این اسانس را استنشاق کردند، افزایش 1.5 تا 2.5 برابری در فعالیت همدردی نسبی را تجربه کردند که باعث بهبود خلق و خو و کاهش استرس شده است. همچنین کاهش قابل توجهی در فشار خون سیستولیک در مقایسه با افرادیکه استنشاق یک حلال بی بو را تجربه کرده اند نشان داده است.

 

اسنشیال گریپ فروت میتواند به کاهش میل به شکر کمک کند و به ترک اعتیاد به شکر کمک کند

4. کاهش میل به شکر

احساس میکنید همیشه به دنبال چیز شیرین هستید؟ اسنشیال گریپ فروت ممکن است به کاهش میل به شکر کمک کند و به ترک اعتیاد به شکر کمک کند. لیمونن، یکی از اجزای اصلی اسانس گریپ فروت که سطح قند خون را متعادل میکند و اشتها را کاهش میدهد. مطالعات حیوانی انجام شده نشان میدهد که اسانس گریپ فروت بر سیستم عصبی اثر میگذارد، که برای تنظیم عملکردهای ناخودآگاه بدن، از جمله عملکردهای مربوط به نحوه مدیریت استرس و هضم غذا، عمل میکند.

5. تقویت گردش خون و کاهش التهابات

اسانس های مرکبات به دلیل توانایی شان در کمک به کاهش التهابات و افزایش جریان خون شناخته شده اند. اثرات گشادکننده رگ های خونی گریپ فروت میتواند به عنوان یک درمان طبیعی برای گرفتگی های PMS، سردرد، نفخ، خستگی و دردهای عضلانی مفید باشد.

تحقیقات نشان میدهد که لیمونن موجود در گریپ فروت و سایر اسانس های مرکبات چیزی است که به کاهش التهاب کمک میکند و به تنظیم تولید سیتوکین بدن یا پاسخ ایمنی طبیعی آن کمک میکند.

6. کمک به هضم غذا

افزایش جریان خون در اندام های گوارشی از جمله مثانه، کبد، معده و کلیه ها به این معنی است که اسنشیال گریپ فروت به سم زدایی نیز کمک میکند. تأثیر مثبتی بر هضم دارد و میتواند به شما در دفع احتباس مایعات کمک کند، و با میکروب های داخل روده و سایر اندام های گوارشی مبارزه کند.

یک بررسی علمی منتشر شده در مجله تغذیه و متابولیسم نشان داد که نوشیدن آب گریپ فروت به تقویت مسیرهای سم زدایی متابولیک بدن کمک میکند.

 

روغن ضروری گریپ فروت میتواند تمرکز ذهنی شما را افزایش دهد و باعث حس شادابی و انرژی شود.

7. انرژی زا طبیعی و تقویت کننده خلق و خو

روغن ضروری گریپ فروت به عنوان یکی از محبوب ترین روغن هایی که در رایحه درمانی استفاده میشود، میتواند تمرکز ذهنی شما را افزایش دهد و به شما حس خوبی را ارائه دهد. هنگامیکه اسانس گریپ فروت را استنشاق میکنید، اثرات آن برای کاهش سردرد، خواب آلودگی، خستگی ذهنی و حتی بد خلقی نیز موثر است.

اسنشیال گریپ فروت ممکن است برای بهبود علائم خستگی مانند کم انگیزگی، درد و سستی مفید باشد. برخی از افراد دوست دارند از گریپ فروت به عنوان یک ضد افسردگی طبیعی و ملایم استفاده کنند زیرا میتواند سطح هوشیاری را افزایش دهد و در عین حال اعصابتان را آرام کند.

تحقیقات همچنین نشان میدهد که اسانس گریپ فروت فعالیت استیل کولین استراز را که به AChE نیز معروف است، مهار میکند،  AChE انتقال دهنده عصبی استیل کولین را در مغز هیدرولیز میکند و عمدتاً در اتصالات عصبی عضلانی و سیناپس های مغز یافت میشود. از آنجاییکه گریپ فروت از تجزیه استیل کولین AChE جلوگیری میکند، هم سطح و هم مدت اثر انتقال دهنده عصبی افزایش مییابد که منجر به بهبود خلق و خوی فرد میشود. این اثر میتواند به مبارزه با خستگی، استرس و علائم افسردگی کمک کند.

8. مبارزه با آکنه و بهبود سلامت پوست

بسیاری از لوسیون ها و صابون های تجاری ساخته شده حاوی اسنشیال اویل مرکبات دارای خواص ضد باکتریایی و ضد پیری هستند. اسانس گریپ فروت نه تنها ممکن است به مبارزه با باکتری ها و چربی هایی که میتوانند باعث ایجاد لکه های آکنه شوند کمک کند، بلکه ممکن است برای قوی نگه داشتن ایمنی پوست شما در برابر آلودگی هوای داخل و خارج خانه و آسیب اشعه ماوراء بنفش مفید باشد.

همچنین اسانس گریپ فروت به بهبود زخم ها، بریدگی ها و گزش ها کمک میکند و از عفونت های پوستی جلوگیری میکند.

یک مطالعه در سال 2016 که در Food and Nutrition Research منتشر شد، اثربخشی پلی فنول های گریپ فروت را در کاهش حساسیت فرد به اشعه ماوراء بنفش و بهبود سلامت پوست ارزیابی کرد. محققان دریافتند که ترکیب اسنشیال اویل گریپ فروت و اسنشیال اویل رزماری میتواند اثرات ناشی از اشعه ماوراء بنفش و نشانگرهای التهابی را مهار کند و در نتیجه از اثرات منفی قرار گرفتن در معرض نور خورشید بر پوست جلوگیری کند.

 

اسنشیال اویل گریپ فروت به بهبود زخم ها، بریدگی ها و گزش ها کمک میکند و از عفونت های پوستی جلوگیری میکند.

9. سلامت مو

مطالعات آزمایشگاهی نشان میدهد که اسنشیال گریپ فروت دارای اثرات ضد باکتریایی است و حساسیت میکروارگانیسم هایی را که معمولاً مقاوم هستند، افزایش میدهد. به همین دلیل، روغن گریپ فروت زمانیکه به شامپو یا نرم کننده اضافه میشود به تمیز کردن کامل مو و پوست سر کمک میکند. همچنین می‌توانید از اسنشیال گریپ فروت برای کاهش چربی موها استفاده کنید و در عین حال حجم و درخشندگی موها را افزایش دهید. به علاوه، اگر موهای خود را رنگ میکنید، این ترکیب میتواند از تارها در برابر آسیب نور خورشید محافظت کند.

روشهای استفاده از اسنشیال گریپ فروت

اسانس طبیعی گریپ فروت را میتوان به صورت اسنشاقی و موضعی استفاده کرد و یک گزینه ی عالی برای تابستان است. در اینجا خلاصه ای از بهترین راه های استفاده ایمن و موثر از اسنشیال گریپ فروت آورده شده است:

استنشاقی:

اسنشیال اویل گریپ فروت را میتوان با استفاده از پخش کننده ها در محیط مورد نظر پخش کنید یا مستقیماً از بطری استنشاق کنید.

موضعی:

هنگام استفاده از اسانس گریپ فروت روی پوست خود، باید آن را با قسمت های مساوی با یک روغن حامل مانند روغن نارگیل یا جوجوبا رقیق کنید. این دو را با هم ترکیب کنید و سپس آنها را روی هر ناحیه ای که نیاز دارید، از جمله عضلات دردناک، پوست مستعد آکنه یا شکم خود بمالید تا هضم غذا بهتر شود. راه های کاربردی رقیق سازی اسنشیال اویلها را حتما بخوانید.

9 مورد از کاربردهای اسانس گریپ فروت

1. کاهش میل به غذا :

اسانس گریپ فروت را مستقیماً از بطری استنشاق کنید، 5 قطره را در محل کار یا منزل خود پخش کنید، یا در صورت گرسنگی، 2 تا 3 قطره را روی سینه و مچ دست ماساژ دهید.

2. از بین بردن استرس:

2 تا 3 قطره را به همراه کمی روغن نارگیل به یک پنبه استریل اضافه کنید. سپس مخلوط را به مچ دست، گردن یا سینه خود بمالید. همچنین میتوانید 5 قطره گریپ فروت را انتشار دهید یا آن را مستقیماً از بطری استنشاق کنید.

3. کاهش خواب آلودگی:

5 قطره اسنشیال گریپ فروت را در خانه پخش کنید یا 1 تا 2 قطره را به صورت موضعی روی شقیقه ها و گردن خود بمالید.

4. بهبود سلامت پوست:

به عنوان یک درمان آکنه صورت و بدن، 1 تا 2 قطره اسنشیال گریپ فروت را با حدود نصف قاشق چایخوری روغن نارگیل یا جوجوبا ترکیب کنید. سپس مخلوط را یک یا دو بار در روز روی ناحیه آسیب دیده بمالید.

5. از بین بردن بوها:

برای خلاص شدن از شر بوی نامطبوع در آشپزخانه، لوازم خانگی و حمام، 5 قطره اسنشیال اویل گریپ فروت را همراه با رایحه های دیگر مرکبات مانند اسنشیال لیمو و پرتقال پخش کنید. در حالیکه خانه شما سرشار از رایحه های جذاب میشود، باکتری های ایجاد کننده بو هم حذف میشوند. علاوه بر این، می‌توانید از مقدار کمی اسانس گریپ فروت روی سطوح چوبی، میز، کف یا لوازم خانگی استفاده کنید تا باکتری‌ها و بو را به طور طبیعی از بین ببرید.

6. افزایش گردش خون:

2 تا 3 قطره اسنشیال گریپ فروت را به وان حمام اضافه کنید، مقداری از آن را روی یقه پیراهن خود قرار دهید یا 1 تا 2 قطره را روی مچ دست خود بچکانید.

7. کمک به هضم غذا:

یک لوسیون ماساژ خانگی با 3 تا 5 قطره گریپ فروت و مقادیر مساوی روغن نارگیل یا روغن جوجوبا تهیه کنید. سپس مخلوط را روی شکم خود بمالید تا به هضم غذا کمک کند.

8. تقویت انرژی و خلق و خو:

اسنشیال اویل گریپ فروت را مستقیماً از بطری استنشاق کنید، 5 قطره آن را در خانه یا محل کار پخش کنید، یا 2 تا 3 قطره را روی مچ دست خود بمالید.

9. بهبود سلامت مو:

2-3 قطره روغن گریپ فروت را به شامپو یا نرم کننده خود اضافه کنید و آن را روی پوست سر و موهای خود ماساژ دهید. همچنین میتوانید 1 تا 2 قطره گریپ فروت را به مقدار کمی روغن نارگیل اضافه کنید و بعد از حمام آن را روی موهایتان بمالید.

اسانس گریپ فروت با بسیاری از روغن های دیگر بسته به اینکه برای چه چیزی از آن استفاده میکنید، به خوبی ترکیب میشود. سعی کنید آن را با اسنشیال اویل های ریحان، پرتقال، نعناع، برگاموت، اکالیپتوس، درخت چای و لیمو مخلوط کنید. به خاطر داشته باشید که تمام روغن های ضروری مرکبات دارای غلظت بالایی هستند و سرشار از خواص اسیدی هستند. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم هنگام خرید و نگهداری اسنشیال اویلها از ظروف شیشه‌ای تیره استفاده کنید. شما میتونید برای تهیه و خرید اسنشیال اویل گریپ فروت به فروشگاه آنلاین مایاسنس مراجعه کنید.

احتیاط

اسنشیال اویل گریپ فروت ممکن است با برخی داروها از جمله داروهای ضد افسردگی و داروهای فشار خون تداخل داشته باشد. قبل از استفاده گریپ فروت به عنوان یک داروی طبیعی، اگر دارو مصرف می کنید یا پوست حساسی دارید، با پزشک خود مشورت کنید.

همچنین پس از استفاده موضعی از اسنشیال اویل گریپ فروت از قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید خودداری کنید، زیرا برخی از روغن های مرکبات میتوانند حساسیت به نور را افزایش دهند. هنگام استفاده از روغن، حداقل یک ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید صبر کنید.

همچنین به خاطر داشته باشید که افراد دارای پوست حساس در هنگام استفاده از اسانس طبیعی گریپ فروت دچار سوزش یا واکنش آلرژیک میشوند، بنابراین حتما تست پچ انجام شود.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من