مایا سنس

اسنشیال اویل رزماری(Rosemary Essential oil)، از موهایتان شگفت زده شوید!

سلام بر دنبال کنندگان مایاسنس،👋🏻 ما اومدیم با یک مقاله بسیار کاربردی درباره ی استفاده از اسنشیال اویل رزماری به منظور مزایای فوق العاده ای که برای سلامتی داره🙂 همانطور که میدونید اسنشیال اویل یا اسانس روغنی در واقع همان عطر گیاهان است که از اندام های مختلف مثل برگ، ساقه، ریشه و حتی پوسته میوه ها گرفته میشود. یکی از بهترین روغن های ضروری برای افزایش رشد مو اسنشیال اویل رزماری است که با تاریخچه ی غنی که در جوامع مختلف داره و کاربردهای فراوانش، به عنوان قدرت ماندگار طبیعت شناخته میشه. رزماری با داشتن مقدار آنتی اکسیدانی ORAC 11070، قدرت مبارزه با رادیکال های آزاد رو مانند گوجی بری دارد. این گیاه همیشه سبز بومی مدیترانه هزاران سال است که در طب سنتی برای بهبود حافظه، تسکین مشکلات گوارشی، تقویت سیستم ایمنی و تسکین دردها استفاده می شود.

اسانس رزماری بیشتر از یک گیاه معطر، یکی از قوی ترین گیاهان و اسانس های روی کره زمین است!🙂

اسانس طبیعی رزماری علاوه بر توانایی‌های خود، در طی 15 سال گذشته به دلیل فواید آن در تقویت رشد مو، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در این مقاله، ما اطلاعات کاملی از ترکیبات رزماری رو که به داشتن پوست سر سالم و موهای درخشان کمک می‌کنند، با شما مطرح میکنیم.

اسنشیال اویل رزماری(Rosemary EO) چیست؟

رزماری(Rosmarinus officinalis) یک گیاه کوچک همیشه سبز است که متعلق به خانواده نعناع است که هم خانواده ی گیاهان اسطوخودوس، ریحان، مورد و مریم گلی میباشد. از برگهای آن معمولاً به صورت تازه یا خشک برای طعم دادن به غذاهای مختلف استفاده میشود.

اسنشیال اویل رزماری از برگ ها و قسمت های گلدار گیاه استخراج میشود. با رایحه ای چوبی و همیشه سبز، این اسانس معمولا به عنوان ترکیبی نیروبخش و تصفیه کننده عنوان میشود.

اثرات مفید رزماری به دلیل داشتن فعالیت آنتی اکسیدانی ترکیبات شیمیایی، از جمله کارنوسول، اسید کارنوزیک، اسید اورسولیک، اسید رزمارینیک و اسید کافئیک میباشد.

چهار فایده ی کاربردی اسنشیال اویل رزماری

تحقیقات نشان داده است که اسنشیال اویل رزماری در مورد بسیاری از نگرانی‌های مهم سلامتی که امروزه با آن روبرو هستیم، بسیار مؤثر است. در این مقاله تنها به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد:

1. جلوگیری از ریزش مو و افزایش رشد مو

اسنشیال رزماری دارای خواص ضد میکروبی است که میتواند به حفظ تمیزی و سلامت پوست سر کمک کند. محیط سالم پوست سر برای رشد مو ضروری است زیرا از شرایطی مانند شوره سر و عفونت های قارچی که میتوانند رشد مو را مهار کنند، جلوگیری میکند.
اسنشیال رزماری همچنین به دلیل اسید اورسولیک و رزمارینیک اسید به عنوان یک عامل ضد التهاب برای پوست سر مهم است. با کاهش التهاب و بهبود گردش خون در فولیکول‌های مو، نازک شدن موها بهبود می‌یابد و موهای قوی‌تری خواهید داشت و احتمال شکستگی یا آسیب‌دیدگی کمتری پیدا میکند.
برای کسانی که موهای خشک و کدر دارند، استفاده منظم و مداوم از اسانس رزماری میتواند سلامت مو را بهبود بخشد، حجم و ضخامت موها را افزایش داده و موها را درخشان‌تر کند که به ظاهری شاداب‌تر و جوان‌تر شما کمک میکند.

آلوپسی آندروژنتیک، که بیشتر به عنوان طاسی مردانه یا طاسی زنانه شناخته میشود، شکل رایجی از ریزش مو است که به ژنتیک و هورمون های جنسی مرتبط است. محصول جانبی تستوسترون به نام دی هیدروتستوسترون (DHT) به فولیکول‌های مو حمله میکند و منجر به ریزش موی دائمی میشود که هم برای مردان و هم زنان مشکل‌ساز است، به‌ویژه برای مردانی که تستوسترون بیشتری نسبت به زنان تولید میکنند.

برای اینکه متوجه شوید اسنشیال اویل رزماری برای رشد مو مفید است، از دستور العمل زیر برای ساخت شامپو نعنا و رزماری خانگی استفاده کنید.

شامپوهای معمولی گران و حاوی مواد شیمیایی مضری هستند که بافت طبیعی موهای شما را از بین میبرند. استفاده کردن از این شامپو میتونه به پرپشت شدن موها و درمان شوره سر کمک کند.

مواد تشکیل دهنده شامپو نعنا و رزماری:

ممکن است فکر کنید که اگر بخواهید خودتون یک شامپو بسازید خیلی سخت و زمان بر است و شامل تعداد زیادی مواد تشکیل دهنده است اما فقط این شامپوی خانگی شامل پنج ترکیب فوق العاده هست که برای آماده سازی فقط به دو دقیقه زمان نیاز دارید.

ژل آلوئه ورا(170 میلی گرم): آلوئه ورا یک ماده فوق العاده برای مراقبت از مو است. این ژل گیاهی به مرطوب کردن پوست سر و مو کمک میکند و میتواند به رفع خارش پوست سر و شوره سر کمک کند.

روغن زیتون(3 قاشث غذاخوری): روغن زیتون به کند شدن روند پیری کمک میکند و عملکرد نرم کننده ای دارد که باعث حفظ رطوبت هم در مو و هم در کف سر میشود.
جوش شیرین(10 قاشق غذاخوری): جوش شیرین به پاکسازی موها کمک میکند.

اسنشیال اویل رزماری(20 قطره): اسانس رزماری این توانایی را دارد که به توقف ریزش مو کمک کند و رشد مو را افزایش دهد و یک عنصر عالی برای محصول مراقبت از مو است.

اسنشیال اویل نعنافلفلی(10 قطره): اسانس نعناع فلفلی به رشد مو کمک میکند و همچنین به مبارزه با شوره سر کمک میکند.

طرز تهیه شامپو نعنای رزماری خانگی

درست کردن این شامپوی خانگی نمیتواند ساده تر از این باشد. شما میتونید به راحتی این پنج ترکیب را با هم مخلوط کنید، سپس آنها را به یک بطری شیشه ای بدون BPA اضافه کنید و در آخر شامپوی خانگی خود را دارید.
اگر میخواهید رایحه را تغییر دهید، میتوانید شامپوهای خانگی مشابهی داشته باشید. در اینجا برخی از شامپوهای مورد علاقه من و دستور العمل های پاکسازی موی DIY وجود دارد که باید آنها را امتحان کنید:

فواید اسانس رزماری برای مو

فرآیند رشد موی انسان، از طریق چرخه آناژن (رشد فعال) و تلوژن (مرحله استراحت که در آن مو میریزد) میگذرد. ریزش مو و نازک شدن موها میتواند به دلیل مشکلات مختلفی مانند التهاب و استرس، خواب نامناسب، تغذیه نامناسب و حتی کمبود تیروئید باشد. آنچه ما کشف کرده ایم این است که رزماری به دلیل توانایی در افزایش جریان خون در پوست سر به مقابله با نازک شدن موها کمک میکند. این کار را با تحریک مستقیم فولیکول‌های مو و ترویج انتقال تلوژن به فاز آناژن انجام میدهد و بر این اساس رشد و ضخامت مو را بهبود میبخشد.

اسنشیال اویل رزماری به دلیل داشتن 1،8 سینئول، a-pinene و کافور به عنوان یک عامل ضد التهابی و آنتی اکسیدانی شناخته میشود که به توانایی آن در بهبود گردش خون کمک میکند. هنگامی که روی پوست سر استفاده میشود، جریان خون در فولیکول های مو افزایش مییابد و از تامین کافی مواد مغذی و اکسیژن برای بهینه سازی رشد مو اطمینان حاصل میکند.
استرس میتواند منجر به ریزش مو گردد. برخی از ترکیبات مانند a-pinene، b-pinene، کافور و 1،8 Cineole با بهبود سلامت روان در مورد کاهش استرس و کاهش التهاب، میتواند منجر به رشد بهتر مو ها و جلوگیری از ریزش شوند.

رایحه درمانی با اسنشیال رزماری میتواند پتانسیل لازم برای بهبود عملکرد شناختی، به ویژه در بیماران مبتلا به آلزایمر (AD) داشته باشد."

2. بهبود قدرت حافظه

مجله بین المللی علوم اعصاب در سال 2017 مقاله ای منتشر کرد که در آن 144 شرکت کننده تحت تیمار اسنشیال اویل رزماری و لوندر قرارگرفتند نتایج نشان دهنده ی عملکرد قابل توجه رزماری بر افزایش کیفیت حافظه بود.

همچنین اثرات رایحه درمانی بر روی 28 فرد مسن مبتلا به زوال عقل (17 نفر از آنها آلزایمر) آزمایش شد. پس از استنشاق رایحه ی رزماری و لیمو در صبح و اسانس اسطوخودوس و پرتقال در شب، ارزیابی‌های عملکردی مختلفی انجام شد و همه بیماران بهبود قابل توجهی در جهت بهبود عملکرد شناختی بدون عوارض جانبی داشتند. به طور کلی، محققان به این نتیجه رسیدند که “رایحه درمانی میتواند پتانسیل لازم برای بهبود عملکرد شناختی، به ویژه در بیماران مبتلا به آلزایمر (AD) داشته باشد.”

3. کاهش کورتیزول

مطالعه‌ای در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه میکای ژاپن در ارتباط با نحوه ی اثرگذاری رایحه درمانی با استفاده از اسنشیال های اسطوخودوس و رزماری بر سطوح کورتیزول (هورمون استرس) بر 22 داوطلب انجام شد. محققان با مشاهده این که هر دو اسانس، حذف رادیکال‌های آزاد را افزایش میدهند، متوجه شدند که هر دو ترکیب طبیعی میزان کورتیزول را تا حد زیادی کاهش میدهند، که بدن را از بیماری‌های مزمن ناشی از استرس اکسیداتیو محافظت میکند.

4. مبارزه با سرطان

یکی از ترکیبات اصلی رزماری، کارنوسول(carnosol) است. طبق مقاله ای که در مجله Cancer Letters منتشر شده است، Carnosol از نظر خاصیت ضد سرطانی در سرطان پروستات، پستان، پوست، لوسمی و روده بزرگ مورد ارزیابی قرار گرفته است.” علاوه بر این، به نظر میرسد که کارنوسول «سمیت انتخابی نسبت به سلول‌های سرطانی در مقابل سلول‌های غیرتومورزا دارد و زمانیکه در حیوانات استفاده میشود، به خوبی تحمل میشود».

بهترین دستورالعمل ها برای استفاده از اسنشیال اویل رزماری

بهبود حافظه:

3 قطره اسنشیال اویل رزماری را با نصف قاشق چای خوری روغن نارگیل مخلوط کنید. روی قسمت بالایی گردن مالیده یا به مدت 1 ساعت در روز در هوا منتشر کنید.

ضخیم کننده مو:

ضخیم شدن مو با روغن زیتون همراه با اسانس رزماری و اسطوخودوس را حتما امتحان کنید، یا میتونید از دستورالعمل شامپو نعناع رزماری خانگی که در بالا ذکر شد استفاده کنید و یا از دستور العمل زیر استفاده کنید که یک راه عالی برای گنجاندن رزماری در روتین شما برای تقویت پوست سر و مو است.

5 قطره اسنشیال اویل رزماری
4 قطره اسنشیال چوب سدر
4 قطره اسنشیال اسطوخودوس
2 قطره اسنشیال آویشن
60 میلی لیتر روغن جوجوبا

توصیه ما این است که از ترکیب فوق 1-2 بار در روز یا حداقل 3 بار در هفته استفاده کنید تا بهبودی را مشاهده کنید.

تقویت پروستات:

2 قطره اسانس رزماری را با نصف قاشق چایخوری روغن حامل مخلوط کنید و زیر بیضه ها بمالید.

کاهش درد:

2 قطره اسنشیال رزماری، 2 قطره اسنشیال نعنافلفلی و 1 قاشق چایخوری روغن نارگیل را با هم مخلوط کنید و روی عضلات و مفاصلب که درد دارید بمالید تا گردش خون را افزایش داده و التهاب را کاهش دهد.

بهبود عملکرد کیسه صفرا:

3 قطره اسانس رزماری را با 1/4 قاشق چایخوری روغن نارگیل مخلوط کنید و دو بار در روز روی ناحیه کیسه صفرا بمالید.

روغن های مکمل و مواد تشکیل دهنده

روغن‌های حامل از قسمت‌های چرب گیاهان مانند مغزها و دانه‌ها به دست می‌آیند و همراه مناسبی برای اسانس‌ها هستند. آنها به رقیق شدن اسنشیال اویلها کمک میکنند تا استفاده موضعی از آنها بی خطر باشد و فواید خود را برای مو افزایش دهد.

روغن کرچک غلیظ، غنی با رایحه ای خنثی است که برای مراقبت از مو و توانایی آن در تحریک رشد و تبدیل رشته های خشک و شکننده به تارهای براق و زیبا استفاده میشود. برای درمان های شبانه، حتماً پوست سر را بپوشانید زیرا روغن کرچک بالشت های شما را لکه دار میکند.

روغن کدو تنبل روغنی سبک است و سریع جذب میشود و برای پوست های چرب و موهای چرب مفید است. این روغن سرشار از آنتی اکسیدان ها، ویتامین ها و اسیدهای چرب است که ممکن است رشد مو را افزایش دهد.

روغن هسته زردآلو سبک و غیر چرب با رایحه ای نرم و آجیلی است که سرشار از اسید اولئیک و ویتامین های E و B-17 است. برای افزایش حجم و ضخامت موهای نازک و نازک توصیه میشود.

روغن آرگان اغلب برای از بین بردن موخوره استفاده میشود، فقط یک قطره از این روغن میتواند روند مراقبت از مو را تغییر دهد و سلامت پوست سر را بهبود دهد. روغن آرگان حاوی ویتامین های A و E برای بهبود سلامت پوست سر است. اسیدهای چرب و آنتی اکسیدان موجود در آن فولیکول های مو را تقویت میکند و  با افزایش استحکام، درخشندگی و خاصیت ارتجاعی به موهای ظریف و شکننده، مو را آبرسانی و تغذیه میکند.

اسنشیال اویل رزماری را از کجا خریداری کنیم؟

اسانس رزماری را میتوانید از فروشگاه های آنلاین معتبر خریداری کنید. خیلی مهمه که بدونید همه اسانس ها به طور یکسان ساخته نمیشوند. در واقع، بیشتر اسانس ها در بازار هیچ فایده ای برای سلامتی ندارند و اغلب مصنوعی هستند.

هنگام خرید روغن‌های ضروری، مطمئن شوید که اسنشیال اویل ها 100 درصد خالص، گرید درمانی و ارگانیک هستند. برای خرید اسنشیال اویل رزماری میتونی همین الان سفارشت رو ثبت کنی!

اسنشیال اویل رزماری به خوبی با اسانسهای اسطوخودوس، کندر، هل، مریم گلی، چوب سدر، علف لیمو، شمعدانی، بابونه و نعناع ترکیب میشود.

خطرات و عوارض جانبی

برای جلوگیری از حساسیت پوست، راهکارهای رقیق کردن اسنشیال اویل ها را به دقت مطالعه کنید. هنگام استفاده موضعی از اسنشیال رزماری، از چشم ها، غشاهای مخاطی و هر ناحیه پوست حساس خودداری کنید.

اسانس ها را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری کنید. اسانس رزماری نباید به صورت موضعی در کودکان زیر شش سال استفاده شود.

قبل از استفاده از اسانس رزماری اگر باردار هستید، دارو مصرف میکنید یا اگر بیماری خاصی دارید حتما با پزشک خود مشورت کنید،

حرف آخر

اسنشیال اویل رزماری از گیاه رزماری (Rosmarinus officinalis) استخراج میشود.
هنگام خرید اسنشیال اویل رزماری، همیشه به دنبال محصولی باشید که 100 درصد خالص، گرید درمانی و ارگانیک باشد.
تحقیقات علمی توانایی اسانس رزماری را در کمک به بسیاری از مشکلات از جمله ریزش مو، عملکرد کبد، افزایش سطح کورتیزول، استرس، عملکرد شناختی و مشکلات حافظه مانند آلزایمر و زوال عقل نشان می‌دهد. همچنین مطالعات به توانایی رزماری برای کمک به مبارزه با انواع مختلف سرطان اشاره دارد.

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید.
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
لیست علاقه مندی ها
0 مورد سبد خرید
حساب من